HomeASK - Art, Science and Knowledge

Cultural Industries

Publications

2013

2012

  • Borghi M., Maggiolino M., Montagnani M.L., Nuccio M.
    “Determinants in the online distribution of digital content: an exploratory analysis”, European Journal of law and technology, (ISSN:2042-115X)   pp.1- 29  Vol.3, 2012
  • Dubini P., Parolini C.
    Che cos'e' un libro” in V.Spinazzola (a cura di)  Tirature 12.  il Saggiatore, Italia, pp.155-160, 2012
  • Dubini P., Cancellieri G.
    Innovative practices and Opera houses performances: evidences from Italy”. Euram 2012, Elsevier, Rotterdam, 2012
  • Hsu G., Negro G., Perretti F.
    “Hybrids in Hollywood: a study of the production and performance of genre-spanning films” Industrial and corporate change  pp.1-24, 2012
  • Perretti F.
    Studios hollywoodiani e media conglomerates: tipologie e profili dei gruppi multimediali” in F. Zecca (a cura di)  Il cinema della convergenza. Mimesis, Italia, pp.55-76, 2012
  • Perretti F., Esteves-Sorenson C.
    Micro-costs: Inertia in television viewing” Economic journal, pp.867- 902, 2012
  • Reis S., Negro G., Sorenson O., Perretti F., Lomi A.
    Resource partitioning revisited: Evidence from Italian television broadcasting” Industrial and corporate change, pp.1-29, 2012 
  • Slavich B., Cappetta R., Salvemini S.
    Creativity-zero defects in the haute cuisine industry” EGOS, Helsinki, Finlandia, 2012
  • Turrini A., Soscia I., Maulini A.
    “Web communication can help theatres attract and keep younger audiences”, International journal of cultural policy, pp.474- 485 Vol.18. 2012

 

2011

  • Bagdadli S., Paolino C., Hayton J.
    "Does a differentiated HR architecture increase museum performance?", Miami, USA, 2011
  • Canova G., Salvemini S.
    Il manager al buio, Rizzoli Etas, 2011
  • Caru' A., Salvemini S. (a cura di)
    Management delle istituzioni artistiche e culturali
    , Egea
  • Caru' A., Cova B., Solerio C.
  • “Booing at La Scala: Consumer Fanaticism at Play”, Chicago, USA, 2011
  • Caru' A., Cova B., Solerio C.
    “Co-Destructing Value through Consumer Fanaticism: The Scala/Loggionisti Case”, AIMAC, Canada and Antwerp, Belgium, 2011
  • Cirrincione A., Pace S., Pagani M.B
    "User-Generated Content Online: Verso una Scala di Misurazione dei Tratti Personali del Contributore" SIM, Società Italiana Marketing, Roma, 2011
  • Dubini P., De Benedetti S.
    “Le politiche d'acquisto dei sistemi bibliotecari lombardi”, Biblioteche oggi, Vol.XXIX, pp.20-31, 2011
  • Dubini P., Campana M.
    “Entrepreneurial Gym for entrepreneurial learning”, Euram 2011, Elsevier, Tallin, 2011
  • Leto di Priolo F., Salvemini S., Timpone A.
    La pubblicità al cinema: nuove opportunità e prospettive di sviluppo”, Economia della cultura, pp.385- 399 Vol.2010. 2011
  • Pagani M.
    “When Usefulness doesn't Matter: Affective versus Cognitive Components in the Adoption of Mobile TV Services”  International journal of mobile marketing, pp.5- 27  Vol.6, 2011
  • Pagani M.
    “Branding Strategies for Digital Tv Channels” Avinash Kapoor, Chinmaya Kulshrestha (eds.) Branding and Sustainable Competitive Advantage: Building Virtual Presence.  IGI-Global, USA, pp.57-68, 2011
  • Pagani M., Goldsmith R., Hofacher C.
    “Extroversion and the creation and consumption of user generated content” Società Italiana Marketing, Roma, 2011
  • Pagani M., Hofacker C.H., Goldsmith R.E.
    “The Influence of Personality on Active and Passive Use of Social Networking Sites” Psychology and marketing  pp.441- 456  Vol.28, 2011
  • Pagani M., Mirabello A.
    The Influence of Personal and Social-Interactive Engagement in Social TV Web Sites, International journal of electronic commerce  pp.41- 68  Vol.16 (Winter 2011-2012), 2011
  • Perretti F.
    “Temporary identities: Hybridity and the construction of identities in the U.S. feature film industry” Advances in strategic management  pp.467- 499  Vol.28, 2011
  • Slavich B., Cappetta R., Salvemini S.
    “The paradoxes of creativity in haute cuisine industry. How to organize creativity to last beyond first generation” in S. Albertini, M. Bergami, A. D'Atri, M. De Marco, P. De Vita, M. Ferrara, C. Rossignoli, S. Salvemini (a cura di), Generazioni e ri-generazioni nei processi organizzativi, Conference proceedings,  EnzoAlbanoEditore, 2011

 

2010 

  • Dubini P.,
    "I cambiamenti per il settore dell'intrattenimento: spunti di riflessione dai videogiochi", Economia & Management, n.6/2010, pp. 91-106
  • Dubini P, Campana M.,
    "Blogging as entrepreneurial sweatshop", ESA 2010 - Culture and the making of worlds. 3rd ESA Research Network Sociology of Culture mid-term Conference, Milan  |  Download
  • Dubini P.
    "Strategie informative dei giovani adulti", Informazione. Studi e ricerche su giovani, media e formazione, pp.10-12, Vol. 6, 2010

  • Pasetti F.
    "Immigration and new media. Diasporic radio: a preliminary case based in Milan", ESA 2010 - Culture and the making of worlds. 3rd ESA Research Network Sociology of Culture mid-term Conference, Milan  |  Download
  • Raviola E.,
    "Paper meets web. How the institution of news production works on paper and online"Jönköping International Business School, DS Series n.65, Svezia, p. 293, 2010

 

2009

  • Dubini P., Raviola E.,
    "La capacità di "tenuta" dei libri", V. Spinazzola (a cura di) Tirature '09, Il Saggiatore, Italia, pp.243-248, 2009
  • Dubini P., Giglia E.,
    "La sostenibilità dei modelli di Open Access", AIDAinformazioni, pp.4369, Vol. 26, 2009
  • Dubini P.,
    "Le fortune commerciali degli autori italiani", in Fondazione Mondadori (a cura di), Copy in Italy: gli autori italiani all'estero dal 1945 ad oggi, Effigie, 2009
  • Dubini P.,
    "Il rapporto con l'informazione dei giovani adulti", Informazione 6.
  • Dubini P. Giglia E.,
    "Il modello dell'Open Access per la pubblicazione scientifica", in Spinazzola V. (a cura di), Tirature 09. Milano e Napoli: due capitali mancate, Milano, Il Saggiatore / Fondazione Arnoldo e Alberto Mondadori, 2009
  • Dubini P., Giglia E.
    "Economic sustainability during transition: the case of scholarly publishing", ELPUB 2009 - 13th International Conference on Electronic Publishing, Milan, Italy  |  Download
  • Gade P., Raviola E.,
    Integration of the news and the news of integration: An organization structure perspective on Current Changes in Newspapers, Journal of Media Business Studies, pp. 87-111, Vol. 6, 2009
  • Mizzau L., Riboldazzi F., Montanari F.,
    "At the crossroads of global and local streams of discourse: emerging evidence from italian web-tvs and web-radios", in Ardizzoni M. e Ferrari C. (eds.), Beyond monopoly. Globalization  and contemporary Italian Media, Lexington Books/Rowman and Littlefield, New York, 2009
  • Raviola E., Hartmann B.,
    "Work in News Organizations: Application of Business and Economic Approaches, Journal of Media Business Studies, Special Issue: Change in News Organizations and News Work, 6 (1), pp.7-36,  2009
  • Salvemini S.,
    "Cinema", Santagata W. (a cura di) Il libro bianco della creatività, Egea, pp.163-195, 2009

 

2008

  • Dubini P., Raviola E.,
    "Editori e lettori: sintonia o fraintendimento?", Spinazzola, V. (a cura di) Tirature 08, Il Saggiatore, Fondazione Arnoldo e Alberto Mondadori, Italia, pp.249-252, 2008
  • Dubini P., Provera B.,
    "Chart Success and Innovation in the Music Industry: Does Organizational Form Matter?", Journal of Media Business Studies, 5,1, pp. 41-66, 2008
  • Dubini P. (a cura di),
    Harry Potter: Storia di un business da favola, Egea, Milano, 2008
  • Dubini P.,
    "La gestione di un best seller: un ossimoro?", in Gunelius S., Harry Potter: storia di un business da favola, ed. italiana a cura di Dubini P., EGEA, Milano 2008
  • Dubini P., Giglia E.
    "La sostenibilità economica dei modelli di Open Access", AIDAinformazioni - Rivista di Scienze dell'informazione, n. 3-4, anno 26, luglio-dicembre 2008  |  Download
  • Dubini P., Saviozzi F.
    "Appropriability regimes in content industries: extracting value from "leech for free" content", Euram Conference 2008 Ljubljana
  • Perretti F., Negro G., Lomi, A.,
    "E Pluribus Unum: Domain framing, candidate matching, and organizational form emergence in U.S. television broadcasting, 1940-1960", Organization Science,
    vol. 19 no. 4533-547
  • Raviola E., Dubini P.,
    "Never say never. Incumbent newcomers relationship in presence of architectural innovation", Journal of Media Business Studies, 5,1, 2008

 

2007

  • Casetti F., Salvemini S.
    È tutto un altro film. Più coraggio e più idee per il cinema italiano, Egea, 2007.
  • Colletti G., Dubini P., Prestinari P.,
    Business TV generazione teledipendente, Atti del convegno 14 marzo 2007, ASK Bocconi.
  • Dubini P., Raviola E.,
    "Reorganizing a field: the case of music", in Achtenagen L. (ed.), Organizing Media: Mastering the Challenger of Organizational Change, Jonkoping International Business School, 2007.
  • Dubini P, Saviozzi F.
    "Liaisons dangereuses between legal and illegal industries in content consumption: the bridging role of information brokers", Congress of the Society for Economic Research on Copyright Issues (SERCI), Humboldt-Universität, Berlin, 2007  |  Download
  • Dubini P., Raviola E.
    "Surfing the product life cycle: patterns of visible titles in the movie industry", 9th AIMAC Conference, Valencia  |  Abstract
  • Mizzau L.,
    "Bisogno di aria fresca? L'economia della musica in Italia nel 2007", Ticonzero, n. 80, novembre 2007 (www.ticonzero.info).
  • Mizzau L., Montanari F.,
    "How embeddedness and social mechanisms affect organizational performance in the music industry: the case of Mescal Music", International Journal of Arts Management, vol. 10, n. 1 (Fall), 2007, pp. 32-44
  • Ordanini A., Mizzau L.,
    "Rapporto sull'Economia della musica in Italia nel 2007", in Dispensa per il Laboratorio di Musica e Discografia CLEACC, a.a. 2007-2008, EGEA, Milano, 2007
  • Salvemini S.,
    "La città della creatività", in Passerini W. (a cura di), La città del lavoro. Mestieri e professioni a Milano tra memoria e futuro, Skirà 2007
  • Sherry J. F., Kozinets R. V., BorghiniS.,
    "Agents in Paradise. Experiential Co-Creation through Emplacement, Ritualization, and Community", Carù A., Cova B. (a cura di) Consuming experiences, Routledge, Abingdon, UK, pp.17-33, 2007.
  • Zaghi K., Borghini S.
    "Spazio progettato e spazio consumato. Il caso degli epicentri di Prada", in S. Castaldo e C. Mauri (a cura di), Innovazione, Experience, Partnership, F. Angeli, Italia, pp. 21., 2007

 

2006

  • Baia Curioni S.,
    "L'intrapresa culturale: riflessioni sul rapporto tra produzione culturale e logiche di impresa", Economia & Management, n.1. 2006
  • Cappetta R., Carlone A., Salvemini S.,
    "La creatività è un fattore individuale o collettivo? Le condizioni di contesto per elevare il livello sociale di immaginazione", in Mercurio R. (a cura di), Organizzazione, regolazione e competitività, Mc Graw Hill, 2006
  • Cappetta R., Salvemini S.,
    "Per una Milano più creativa", Impresa & Stato, Gennaio-marzo 2006
  • Mizzau L.,
    "Tecnologie digitali e resistenze culturali: l'economia della musica in Italia nel 2006", Ticonzero, n. 70, dicembre 2006 (www.ticonzero.info)
  • Ordanini A.,
    "Selection Models in Creative Industries: How a Prior Independent Experience May Affect the Chart Success", Journal of Cultural Economics, 30(3), 2006, pp. 89-93

 

2005

  • Amadasi G., Salvemini S. (eds.),
    La città creativa. Per una nuova geografia di Milano, Egea, Milano, 2005
  • Cappetta R., Carlone A., Salvemini S.,
    "Per una nuova creatività che riqualifichi e rilanci Milano", in Amadasi G., Salvemini S. (a cura di), La città creativa. Per una nuova geografia di Milano, Egea, Milano 2005, pp.1-54.
  • Cappetta R., Carlone A., Manzoni B., Salvemini S., Sommaruga M.,
    Le specificità della classe creativa a Milano: sfruttare i punti di forza della città per supportare i creativi, Istituto di Organizzazione e Sistemi Informativi - Università Bocconi per Camera di Commercio di Milano, Rapporto di Ricerca 2005
  • Carù A., d'Astous A., Koll O., Sigué S.P.,
    "Moviegoers Use of Film Reviews in the Search for Information: A Multi-Country Study", International Journal of Arts Management, vol. 7, n. 3, Spring 2005, pp. 32-45
  • Carù A., Cova B.,
    "The Impact of Services Elements on the Artistic Experience - The Case of  Classical Music Concerts", International Journal of Arts Management, vol. 7, n. 2, Winter 2005, pp. 39-54
  • Ghiringhelli V., Proserpio L., Salvemini S.,
    "Entertainment Pirates: understanding piracy determinants in the movie, music and software industries"
    , in International Journal of Arts and Cultural Management, n. 3, Fall 2005
  • Ordanini A., Mizzau L., Acciarri A.,
    "Rapporto sull'Economia della musica in Italia nel 2005", Dispensa per il corso di Management delle aziende culturali e artistiche CLEACC, a.a. 2005-2006, Egea, Milano, 2005
  • Salvemini S., Leto di Priolo F.,
    "Cinema e TV: è possibile predire il successo dei film sul piccolo schermo?", in Economia della cultura, n.1, 2005.
  • Salvemini S., "Il mercato cinematografico e la sua economia", in Macchitella C., Abruzzese A. (a cura di), Cinemitalia 2005. Sogni, industria, tecnologia, mercato, Marsilio Editore, 2005
  • Salvemini S.,
    "Il mercato cinematografico e la sua economia", in Macchitella C., Abruzzese A. (a cura di), Cinemitalia 2005, Marsilio, pp.9-37

 

2004

  • Repetto A., Salvemini S.,
    "Per qualche spettatore in più. Nuovi strumenti di analisi per approfondire la domanda di cinema in Italia: il caso Audicinema", in Economia & Management, n. 6, 2004
  • Tomasi G.,
    Il cinema e la valutazione delle performances, Egea, Milano, 2004

 

Last update 10 April 2014 - 12:40:46